Ett företag innebär en rad olika arbetsuppgifter och sysslor, där det ibland inte är helt lätt att koordinera allt som måste göras. Detta innebär att enkelhet och smidighet efterfrågas; gärna i form av automatiserade processer som förenklar det dagliga jobbet. Med andra ord går detta ut på att kunna släppa vissa sysslor och lita på att dessa blir utförda med god kvalitet. En faktor som är mycket viktig för många företag är frakt och transport. Den här biten inklusive alla faktorer måste fungera, särskilt eftersom det handlar om varor som med varm hand lämnas vidare till extern part – speditören.
För det första; klassiska leverantören Postnord är antagligen inte den partner man ska välja när det handlar om företagets fraktlösningar. Denna speditör har gång på gång hamnat i blåsväder och fått kritik för sin hantering av både post och gods. Nej, bättre är då att välja en speditör man kan lita på och som ser till att få jobbet gjort med högsta kvalitet. Gods som kommer fram till dina kunder i skadat, eller till och med obrukbart, skick kan vara förödande för dina affärer – men framförallt är det oerhört irriterande och skapar onödigt extrajobb. Du kan dock göra som många andra; lös företagets fraktbehov via shiplink.se för att slippa bekymmer och onödigt saltade fakturor.
Logistikläsningar
Logistiklösningar är både tidskritiska och kostsamma och här gäller det för företagaren att tänka så kostnadseffektivt som möjligt. Många satsningar görs inom logistikområdet. Ta gärna referenser hos andra företag som du nätverkar med; hör vad de använder sig av för fraktlösning och kostnaden för denna. Ibland kan det till och med räcka att läsa på olika forum för företagare för att bilda sig en uppfattning om vilka speditörer man kanske ska undvika, eller vilka som kan vara intressanta att kontakta. Glöm heller inte att förhandla fram ett bra avtal; skickar du mycket ska det märkas i speditörens prislista. Priset är som sagt inte allt, dock – kvaliteten på utfört uppdrag är minst lika viktig. Detta vet alla som någon gång fått ilskna kunder på halsen när dessa antingen fått fel leverans eller en trasig förpackning.
Tänk på följande:
- Ta referenser på speditörer i ditt företagsnätverk
- Be om offerter och jämför dessa
- Se inte bara till priset utan också till kvaliteten